1. Друзья, в это тяжёлое и непонятное для всех нас время мы просим вас воздержаться от любых упоминаний политики на форуме, - этим ситуации не поможешь, а только возникнут ненужные ссоры и обиды. Это касается также шуток и юмора на тему конфликта. Пусть войны будут только виртуальными, а политики решают разногласия дипломатическим путём. С уважением, администрация Old-Games.RU.

    Скрыть объявление
  2. Если Вы видите это сообщение, значит, вы ещё не зарегистрировались на нашем форуме.

    Зарегистрируйтесь, если вы хотите принять участие в обсуждениях. Перед регистрацией примите к сведению:
    1. Не регистрируйтесь с никами типа asdfdadhgd, 354621 и тому подобными, не несущими смысловой нагрузки (ник должен быть читаемым!): такие пользователи будут сразу заблокированы!
    2. Не регистрируйте больше одной учётной записи. Если у вас возникли проблемы при регистрации, то вы можете воспользоваться формой обратной связи внизу страницы.
    3. Регистрируйтесь с реально существующими E-mail адресами, иначе вы не сможете завершить регистрацию.
    4. Обязательно ознакомьтесь с правилами поведения на нашем форуме, чтобы избежать дальнейших конфликтов и непонимания.
    С уважением, администрация форума Old-Games.RU
    Скрыть объявление

French translation of Captive

Тема в разделе "International Zone", создана пользователем hrvg54, 23 ноя 2022.

  1. hrvg54

    hrvg54

    Регистрация:
    8 мар 2020
    Сообщения:
    190
    Hi,

    I translate "Captive" game.
    I decompiled the captive.exe file. I just noticed a bug.
    The codes (password) to have "PLANET PROBE" or to open certain doors no longer work.

    For instance :
    If I write "REDGNIM" instead of "CHAESELUME"... I have the "PLANET PROBE" when the word is incorrect.
    Save 0 is location of the bug.

    English and French games and videos of the bug:
    captive

    I would like to know if it is possible to recompile a decompiled file?
    If yes, how do we do it please?

    I thank you for your help.
     
  2.  
  3. hrvg54

    hrvg54

    Регистрация:
    8 мар 2020
    Сообщения:
    190
    Hi,

    Texts are translated.
    There are still graphics to be translated (see screenshot).
    I do not know how to extract the graphics. Can you help me please ?

    Screenshots and "captive.exe" file translated into French:
    captive 5

    I thank you for your help.
     

    Вложения:

    • 55.png
      55.png
      Размер файла:
      95,2 КБ
      Просмотров:
      61
    Последнее редактирование: 25 ноя 2022
    Uka нравится это.
  4. oFF_rus .

    oFF_rus

    Хелпер

    Регистрация:
    25 фев 2007
    Сообщения:
    2.139
    ANIMS_PNG

    I extracted frames of animations. You can start translation.
    Later I will write program to import translated frames back to ANM files.
    (I think that you can translate only first frame if the same words are visible on sequence of several frames, we will know after packer will be ready).
     
    hrvg54 нравится это.
  5. hrvg54

    hrvg54

    Регистрация:
    8 мар 2020
    Сообщения:
    190
    Hi OFF_rus,
    I thank you very much for your help.
    I am going to translate them.
     
  6. oFF_rus .

    oFF_rus

    Хелпер

    Регистрация:
    25 фев 2007
    Сообщения:
    2.139
    I extracted pictures from CAPICS.

    CAPICS_PNG

    I created program for exporting/importing of animations and pictures.

    It requires Java to be installed on your computer: https://www.java.com/en/

    Extract "CaptiveTools.jar" from this 7z archive (don't extract files from "CaptiveTools.jar") and place it to the folder with game files (ANM or PL5). Open command prompt in that folder: How can I open a cmd window in a specific location?

    Run program from command prompt to read instruction:

    Код:
    java -jar CaptiveTools.jar
    
    Extract frames from ANM file (frames will be saved as PNG in TEST2.ANM.files:
    Код:
    java -jar CaptiveTools.jar /ExtractAnim TEST2.ANM
    
    Update ANM file with modified PNGs from TEST2.ANM.files:
    Код:
    java -jar CaptiveTools.jar /UpdateAnim TEST2.ANM
    
    Extract picture from PL5 file (PNG will be saved near PL5 file):
    Код:
    java -jar CaptiveTools.jar /ExtractPic ICONS.PL5
    Update PL5 from modified PNG (with name used during extraction):
    Код:
    java -jar CaptiveTools.jar /UpdatePic ICONS.PL5
     

    Вложения:

    hrvg54 нравится это.
  7. hrvg54

    hrvg54

    Регистрация:
    8 мар 2020
    Сообщения:
    190
    Hi,
    I was going to send you translated files...
    I will study your explanations.
    I thank you for your help.
    --- добавлено 27 ноя 2022, предыдущее сообщение размещено: 27 ноя 2022 ---
    PS:
    I send you the translated files:
    ANIMS_PNG_DONE
    And me, I am going back to studying your explanations.
     
  8. hrvg54

    hrvg54

    Регистрация:
    8 мар 2020
    Сообщения:
    190
    Hi,

    This is what I did.
    I mounted CMD to "Captive" folder...
    I typed "java -jar CaptiveTools.jar"... Ok. (screenshot cmd0)
    Then I tried this:
    java -jar CaptiveTools.jar /ExtractAnim TEST2.ANM... (screenshot cmd1)
    java -jar CaptiveTools.jar /UpdateAnim TEST2.ANM... (screenshot cmd2)
    java -jar CaptiveTools.jar /ExtractPic ICONS.PL5... (screenshot cmd3)
    java -jar CaptiveTools.jar /UpdatePic ICONS.PL5... (screenshot cmd4)

    I checked for Java updates. It is ok.
    Where is my error please?
    --- добавлено 28 ноя 2022, предыдущее сообщение размещено: 28 ноя 2022 ---
    I succeeded... :good:
    I thank you.
    I will finish.
    --- добавлено 28 ноя 2022 ---
    Video :
    Intro.avi

    I thank you for your help.
     

    Вложения:

    • cmd0.png
      cmd0.png
      Размер файла:
      56,6 КБ
      Просмотров:
      39
    • cmd1.png
      cmd1.png
      Размер файла:
      40,5 КБ
      Просмотров:
      45
    • cmd2.png
      cmd2.png
      Размер файла:
      43,7 КБ
      Просмотров:
      40
    • cmd3.png
      cmd3.png
      Размер файла:
      48 КБ
      Просмотров:
      46
  9. hrvg54

    hrvg54

    Регистрация:
    8 мар 2020
    Сообщения:
    190
    I have a small pixel problem.
    There are three black pixels remaining on the game screen.
    I can no erase these three black pixels... Why?




    --- добавлено 28 ноя 2022, предыдущее сообщение размещено: 28 ноя 2022 ---
    The pixel problem is fixed...
    There remains the big bug of the keyboard... :banghead:
    --- добавлено 28 ноя 2022 ---
    The keyboard bug might go away if we recompile the game, right?

    French game:
    Captive FR
     
  10. oFF_rus .

    oFF_rus

    Хелпер

    Регистрация:
    25 фев 2007
    Сообщения:
    2.139
    I don't understand what do you mean by "recompile".

     
    hrvg54 нравится это.
  11. hrvg54

    hrvg54

    Регистрация:
    8 мар 2020
    Сообщения:
    190
    I do not know the word to explain, sorry. We "unpack" (decompile) captive.exe file with UNP. Is it possible to do the opposite?


    There is a bug with the keyboard when "captive" file is unpacked. I can write a fake password or write nothing and it works. So I should get an error message?
    Video:
    keyboard 0.7z
    --- добавлено 28 ноя 2022, предыдущее сообщение размещено: 28 ноя 2022 ---
    Other video, captive file.exe not unpacked:
    keyboard 1.7z
    --- добавлено 28 ноя 2022 ---
    "recompile" --> "repacked", perhaps.
     
  12. oFF_rus .

    oFF_rus

    Хелпер

    Регистрация:
    25 фев 2007
    Сообщения:
    2.139
    Unp says that CAPPO.EXE was packed with LZEXE:

    Код:
    processing file : CAPPO.EXE
    DOS file size   : 73379
    file-structure  : executable (EXE)
    EXE part sizes  : header 32 bytes, image 73347 bytes, overlay 0 bytes
    processed with  : LZEXE V0.91 or V1.00a
    
    You can download this program here: LZExe, Fabrice Bellard - Старый DOS. Abandonware, старые игры и программы - скачать!
    --- добавлено 28 ноя 2022, предыдущее сообщение размещено: 28 ноя 2022 ---
    Keyboard 1 - fully original game, right? Accepts only correct password from item. Empty password or wrong passwords are "Incorrect".
    Keyboard 0 - translated game, right? Accepts any password, even empty.

    It is not tested in this videos. Can you test with non-translated but only unpacked game (after using UNP only)?

    And othe remark. In "keyboard 1" video you start with wrong password, then try empty password, then correct password. In "keyboard 0" video you start with correct password, then try wrong password, then try empty password. Could it be that after single correct password game remembers this event even after "game over"? Can you test with same events order in all versions (correct, wrong, empty for original EXE and wrong, empty, correct for translated EXE)?
     
    hrvg54 нравится это.
  13. hrvg54

    hrvg54

    Регистрация:
    8 мар 2020
    Сообщения:
    190
    It did not work. There are always those keyboard bugs.
    --- добавлено 28 ноя 2022, предыдущее сообщение размещено: 28 ноя 2022 ---
    Yes, this is the problem (bug).
    --- добавлено 28 ноя 2022 ---
    Yes, It is same.
    --- добавлено 28 ноя 2022 ---
    Ok.
    --- добавлено 28 ноя 2022 ---
    Videos:
    video.7z
    --- добавлено 28 ноя 2022 ---
    There is also this bug when assigning the chip to droids:
    droide.7z

    The chief is the yellow with the crown. In combat, he is the one who throws electricity. But hey, he does not have a name and the game thinks he does not have a chip and he dies right away.
    --- добавлено 28 ноя 2022 ---
    It did not work. There are always those keyboard bugs.
    --- добавлено 28 ноя 2022 ---
    I found where the problem is... I downloaded the game from a site and the game is corrupted.
    I am angry... I am going to have to start inserting the translation again by modifying the pointers, the up/down and left/right values... :banghead: :ranting::ranting2::banghead:

    Graphic files and "Intro.exe" work...;)

    :ban:
     
    Последнее редактирование: 28 ноя 2022
  14. oFF_rus .

    oFF_rus

    Хелпер

    Регистрация:
    25 фев 2007
    Сообщения:
    2.139
    And check that your new files are from version 1.09, which behave better than 1.06 in DOSBox (at least on my computer).
     
    hrvg54 нравится это.
  15. hrvg54

    hrvg54

    Регистрация:
    8 мар 2020
    Сообщения:
    190
    I do not understand... Which version 1.09 and 1.06?
    How to know the version?
     
  16. oFF_rus .

    oFF_rus

    Хелпер

    Регистрация:
    25 фев 2007
    Сообщения:
    2.139
    To make your job easier you can try this:
    Load old original file to IDA.
    File -> Produce file -> Create LST file

    Load your already translated file to IDA and produce second LST file.

    Compare two LST files with something like winmerge: WinMerge - You will see the difference…
    It will display where you made changes.

    Next, produce LST file from new file.
    Compare it with old original LST - you will see where new file differs from old. Hopefully it will be not huge amount of differences. If so, you will easyly find where similar places are located in new file. If it differs too much, then no luck, at least you will have list of places to change from comparing first two LST files.
     
    hrvg54 нравится это.
  17. hrvg54

    hrvg54

    Регистрация:
    8 мар 2020
    Сообщения:
    190
    I have this version which does not have the keyboard bugs:
    Captive lucas
     
  18. oFF_rus .

    oFF_rus

    Хелпер

    Регистрация:
    25 фев 2007
    Сообщения:
    2.139
    Search these strings in unpacked CAPPO.EXE:

    Код:
    VERSION 1.06 OCT.07.92
    Код:
    VERSION 1.09 JAN.27.93
    Both versions are present in "Total DOS Collection":

    Код:
    Captive v1.06 (1992)(Mindscape, Inc.) [Role-Playing (RPG)].zip
    Captive v1.06 [a1] (1992)(Mindscape, Inc.) [Role-Playing (RPG)].zip
    Captive v1.09 (1993)(Mindscape, Inc.) [Role-Playing (RPG)].zip
    
     
    hrvg54 нравится это.
  19. hrvg54

    hrvg54

    Регистрация:
    8 мар 2020
    Сообщения:
    190
    I thank you for your help. I have WinMerge. I will look tomorrow. Because I am too angry or disappointed...
    But my brain is blocking... :)

    PS:
    I will check the versions, thanks.
    --- добавлено 28 ноя 2022, предыдущее сообщение размещено: 28 ноя 2022 ---
    I translated version 1.06... :banghead:
     
  20. hrvg54

    hrvg54

    Регистрация:
    8 мар 2020
    Сообщения:
    190
    Hi,

    The "cappo.exe" file is redone...
    But, I have a problem. I cannot modify the letter W (West) by the letter O (Ouest).
    However, it worked with version 1.06...

    I send you the clean game with this error. The game has not been tested:
    Captive error W

    I thank you for your help and your patience.
     

    Вложения:

    • error W_0.png
      error W_0.png
      Размер файла:
      32,4 КБ
      Просмотров:
      38
    • WEST.png
      WEST.png
      Размер файла:
      32 КБ
      Просмотров:
      39
  21. oFF_rus .

    oFF_rus

    Хелпер

    Регистрация:
    25 фев 2007
    Сообщения:
    2.139
    Letters SN (south/north) and EW (east/west) are probably placed to this string by this code:

    Код:
    seg000:D69C                 mov     si, offset a150n150w ; "150N-150W\n"
    seg000:D69F                 mov     cx, 'EW'
    seg000:D6A2                 mov     ax, dx
    seg000:D6A4                 call    sub_D2DD
    seg000:D6A7                 mov     si, (offset a150n150w+5)
    seg000:D6AA                 mov     cx, 'SN'
    seg000:D6AD                 mov     ax, bp
    seg000:D6AF                 call    sub_D2DD
    
     
    hrvg54 нравится это.
  1. На этом сайте используются файлы cookie, чтобы персонализировать содержимое, хранить Ваши предпочтения и держать Вас авторизованным в системе, если Вы зарегистрировались.
    Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование нами Ваших файлов cookie.
    Скрыть объявление